Project Studios

Project Studios1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι πιο συνήθεις χώροι ηχογράφησης μουσικής είναι τα project studio. Αυτό το «όλα σε ένα» περιβάλλον, συνδυάζει το δωμάτιο ελέγχου (control room), με επαρκή χώρο για την ηχογράφηση κιθάρας, μπάσου, πλήκτρων και του συστήματος εγγραφής.

Η ακουστική συμπεριφορά ενός στούντιο ηχογράφησης, πρέπει να είναι ηχητικά ουδέτερη έτσι ώστε να επιτρέπει σε κάποιον να ηχογραφεί, να μιξάρει και να παράγει μουσική με απόλυτη εμπιστοσύνη στο χώρο, έτσι ώστε, όταν η ίδια μουσική παίζεται σε άλλα συστήματα ήχου, να είναι και να ακούγεται ηχητικά ισορροπημένη όσον αφορά τη τοποθέτηση των μουσικών οργάνων στο χώρο, αλλά και την ηχητική απόκριση συχνότητας.

Spatial balance (χωρική ισορροπία)

Η χωρική ισορροπία σε ένα στούντιο αρχίζει με τον εντοπισμό της θέσης ακρόασης, όπου αυτή πρέπει να βρίσκεται σε ηχητική ισορροπία με τους  ακουστικά επεξεργασμένους πλαϊνούς τοίχους  στην αριστερή και την δεξιά πλευρά. 
Για παράδειγμα, εάν υπάρχει μια ανακλαστική επιφάνεια, όπως ένα παράθυρο στα δεξιά και αντίστοιχα μία μπάσο-παγίδα και ακουστικά πάνελ στα αριστερά, είναι βέβαιο ότι αυτή η θέση ακρόασης δεν είναι η ιδανική για την δημιουργία μιας ισορροπημένης ηχογράφησης. 
Ο εγκέφαλος σε αυτή την περίπτωση είναι δύσκολο να εξισορροπήσει τις διαφορετικές ακουστικές ενδείξεις από δεξιά (ανακλαστική επιφάνεια ) και από αριστερά (μπάσο-παγίδα και ακουστικά πάνελ). Και παρόλο που είναι προτιμότερο να αποφεύγονται παράλληλοι τοίχοι, οι περισσότεροι χώροι ηχογράφησης είναι στην πραγματικότητα ενσωματωμένοι σε ορθογώνια δωμάτια, καθώς αυτά είναι τα πιο κοινά και οικονομικά στην κατασκευή.

Project Studios 2.1

Ξεκινήστε σκιαγραφώντας ένα σχέδιο με την κλίμακα του δωματίου σας που να δείχνει τις πόρτες, τα παράθυρα, τα ντουλάπια και οτιδήποτε άλλο που δεν μπορείτε να μετακινήσετε ή να αλλάξετε. Στη συνέχεια, τοποθετήστε την επιφάνεια εργασίας και την καρέκλα σας στο δωμάτιο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορείτε να δημιουργήσετε ένα ισορροπημένο στερεοφωνικά ηχητικό πεδίο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να προσπαθήσετε να έχετε την αριστερή και δεξιά πλευρά της θέσης ακρόασης σε ίση ισορροπημένη απόσταση. Αν είναι δυνατόν, αποφύγετε τη μέση του δωματίου, καθώς αυτή η θέση τείνει να είναι το χειρότερο ακουστικά μέρος για να τοποθετήσετε την θέση ακρόασης. Αυτό είναι επίσης μια καλή ευκαιρία να εξετάσετε τους ΄΄φυσικούς΄΄ ηχητικούς διαχυτές του χώρου όπως γωνίες, κολόνες και σκάλες για να δείτε αν μπορείτε να επωφεληθείτε ηχητικά από αυτές.

Εάν έχετε ένα δωμάτιο με μονόπλευρο σχήμα, όπως ένα σχήμα L, μερικές φορές η τοποθέτηση της «θέσης μίξης-ακρόασης» σε μια γωνία, μπορεί να αποδειχθεί μια βιώσιμη εναλλακτική λύση. Και ακόμα κι αν το δωμάτιό σας δεν είναι απόλυτα ηχητικά ισορροπημένο, το μυαλό μας είναι πολύ πιο ισχυρό από ότι μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε – το μυαλό μας αυτόματα θα «καλύπτει» ή θα «αφαιρεί» ηχητικά τις ακουστικές ενδείξεις, όσο περισσότερο συνηθίζουμε ακουστικά το χώρο μας.

Project Studios 3.1

Balancing the Frequency Response (Εξισορροπώντας την απόκριση συχνότητας)

Πιθανώς η μεγαλύτερη παρανόηση με την ακουστική είναι ότι αν βάλετε κάποιο είδος πάνελ ακουστικής βελτίωσης επάνω στους τοίχους σας, αυτό θα βελτιώσει τον ήχο του δωματίου σας. Η αλήθεια είναι ότι η χρήση ενός κακού ακουστικά πάνελ, μπορεί εξίσου εύκολα να κάνει τόσο κακό ηχητικά στο δωμάτιό σας, όπως όταν δεν θα το χρησιμοποιούσατε καθόλου. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να σκεφτείτε την ακουστική επεξεργασία-βελτίωση όπως ακριβώς θα κάνατε με ένα μικρόφωνο, προ-ενισχυτή ή ένα σύστημα ηχείων. Η ακουστική βελτίωση στο δωμάτιό σας θα πρέπει να είναι «γραμμική» ή «επίπεδη». Με άλλα λόγια, ακριβώς όπως εσείς ποτέ δεν θα χρησιμοποιήσετε ένα μικρόφωνο που δεν μπορεί να ΄΄συλλάβει΄΄ χαμηλές συχνότητες, ή ένα ηχείο με καμένο tweeter, έτσι δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζετε μόνο τις υψηλές συχνότητες στο χώρο σας, χωρίς να εξετάζετε επίσης τι θα κάνετε με τις μεσαίες και τις χαμηλές.

 

Project Studios 4

 

Ένας γενικός κανόνας λέει, ότι όσο μεγαλύτερο είναι το μήκος του ηχητικού κύματος που θέλουμε να ήχο-απορροφήσουμε (μπάσο), τόσο παχύτερο (και πυκνότερο) πρέπει να είναι το απορροφητικό υλικό που θα τοποθετήσουμε. Έτσι, αν βάλετε ένα λεπτό κομμάτι χαλιού στον τοίχο, μπορεί να μειώσετε ηχητικά κάποιες υψηλές συχνότητες από το δωμάτιο, αλλά αυτό δεν θα έχει καμία επίδραση στις χαμηλές συχνότητες,  και το δωμάτιό σας θα καταλήξει να είναι ηχητικά ΄΄βαρύ΄΄ στο μπάσο. Έτσι δεν υπάρχει ηχητική εξισορρόπηση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, όταν κάνετε μία ηχογράφηση, επειδή το επίπεδο του μπάσου στο χώρο θα είναι ηχητικά εντονότερο, θα έχετε την τάση να μειώνεται το γενικό επίπεδο στάθμης των χαμηλών συχνοτήτων στην μίξη. Έτσι όταν θα ακούτε την μίξη σας σε ένα άλλο ηχητικό σύστημα, το μπάσο θα ΄΄λείπει΄΄.

Managing Bass (Ελέγχοντας το Μπάσο)

Η μεγαλύτερη πρόκληση για την επίτευξη ενός καλού ηχητικά δωματίου, είναι η σωστή διαχείριση των χαμηλών συχνοτήτων. Τα περισσότερα μικρά στούντιο υποφέρουν ηχητικά, επειδή το μέγεθος του δωματίου δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί ακουστικά τις μεγάλες ηχητικά εντάσεις και τα μήκη κύματος των χαμηλών συχνοτήτων. Οι χαμηλές συχνότητες λόγω της φύσης τους, εκτείνονται πέρα από το φυσικό μέγεθος του δωματίου. Και αυτό προκαλεί ηχητικές ΄΄ασυνέπειες΄΄ στο χώρο. Ανάλογα με το πού κάθεστε μέσα στο χώρο, δύο συχνότητες μπορεί να συνδυαστούν και να προκαλέσουν μια κορυφή (peak) όταν είναι σε φάση, ή μια ηχητική ΄΄τρύπα΄΄ (ακύρωση) όταν είναι εκτός φάσης και αλληλοεξουδετερώνονται. Οι μπάσο-παγίδες χρησιμοποιούνται για να μετριάσουν τις χαμηλές συχνότητες μειώνοντας την εμφάνιση του παραπάνω φαινόμενου αλληλοεπίδρασης τους. 

Στην ακουστική, οι γωνίες είναι οι καλύτεροι φίλοι μας. Οι τοίχοι και οι οροφές ενεργούν ως οδηγοί του ηχητικού κύματος, βοηθώντας το να μεταφερθεί στις γωνίες όπου η ηχητική ενέργεια συσσωρεύεται. Επομένως, είναι λογικό να έχουμε ως πρώτο στόχο, τις γωνίες για την τοποθέτηση των ακουστικών πάνελ μας. Αυτό αυξάνει αποτελεσματικά την ισορροπημένη απόδοση των μπάσων στον χώρο.

Ένας καλός εμπειρικός κανόνας είναι να χρησιμοποιήσετε το 25% των ακουστικών πάνελ σας για τη διαχείριση των χαμηλών συχνοτήτων. Αυτό συνήθως οδηγεί σε ένα αρκετά καλά ισορροπημένο ηχητικά δωμάτιο, και μπορείτε πάντα να προσθέτετε περισσότερο αν ακούτε  τις μίξεις σας να είναι «πιο μπάσες».

Πόση ηχητική απορρόφηση χρειάζομαι?

Ορισμένοι μηχανικοί προτιμούν ένα πιο ελεγχόμενο ηχητικά περιβάλλον, ενώ άλλοι προτιμούν μια πιο φυσική ηχητική αίσθηση. Οι πιο ελεγχόμενοι ηχητικά  χώροι, επιτυγχάνονται με την προσθήκη περισσότερων ακουστικών πάνελ.

Οι λεγόμενοι και ΄΄Darker΄΄  ή ΄΄Dead΄΄ χώροι, έχουν την τάση να σας επιτρέπουν να εντοπίζετε καλύτερα τα ηχητικά θέματα, όπως η φασματική ηχητική ισορροπία, το βάθος πεδίου και η τοποθέτηση του μουσικού οργάνου στο χώρο. Οι πιο ΄΄Live΄΄ ή αλλιώς ηχητικά ζωντανοί χώροι, τείνουν να ακούγονται πιο φυσικοί. 

Δεν υπάρχει «σωστό ή λάθος», όταν πρόκειται για τη δημιουργία ενός χώρου ηχογράφησης… Η επιλογή έχει να κάνει με την προσωπική προτίμηση.