The Basics of Room Acoustics: Bass Traps, Diffusion, Panels

 

Αυτό το βίντεο εξετάζει τα βασικά χαρακτηριστικά της ακουστικής δωματίου. Οι περισσότεροι από εμάς χρησιμοποιούνε μικρούς, οικιακούς χώρους ακρόασης διαστάσεων κατά  μέσο όρο 12 x 15 x 8 (feet). Τα συνήθη ακουστικά προβλήματα έχουν να κάνουν κυρίως με τις χαμηλές συχνότητες, λόγω της μεγαλύτερης διάρκειας και ακουστικής ενέργειας των χαμηλών σε σχέση με τις υψηλές συχνότητες.

 

Ακουστικές βελτιώσεις (όπως η χρήση ηχο-παγίδων χαμηλών συχνοτήτων)  μπορούν να διορθώσουν προβλήματα χαμηλών ακουστικών περιοχών, καθώς και  μεσαίων ή υψηλών, χωρίς ωστόσο το ηχητικό αποτέλεσμα να ακούγεται πολύ ΄΄νεκρό΄΄.

 

Μπορεί επίσης να θέλετε να προσθέσετε κάποια ηχητική διάχυση (diffusion) στον χώρο σας, προερχόμενη συνήθως από τον πίσω τοίχο ακρόασης ή κοντά στην θέση ακρόασης. Η διάχυση θα βοηθήσει πολύ στην ελαχιστοποίηση διάφορων ανεπιθύμητων ηχητικών φαινομένων όπως comb filtering, flutter και slap echo, και μπορεί επίσης να βοηθήσει κάνοντας τις ηχογραφήσεις σας να ακούγονται ηχητικά πιο ΄΄πλούσιες΄΄ και ΄΄ευρύχωρες΄΄.

 

Video

Οι περισσότεροι από εμάς χρησιμοποιούνε τους υπάρχων οικιακούς χώρους ή τα υπόγεια για χώρο ακρόασης σε σχέση με Hi-end στούντιο ηχογράφησης που έχουν σχεδιαστεί με επαγγελματικές προδιαγραφές ακουστικής. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι ηχητικής βελτίωσης των δικών μας χώρων ακρόασης. Και αυτό χάρη σε ένα συνδυασμό μαθηματικών, σωστών υπολογισμών χώρου και ακουστικής επέμβασης και βελτίωσης.

 

Σε ένα τυπικό δωμάτιο, διαστάσεων 12 x 15 x 8 (feet) τα κύρια προβλήματα ακουστικής τα συναντάμε στις χαμηλές συχνότητες. Ο λόγος είναι ότι οι  χαμηλές συχνότητες σε σχέση με τις μεσαίες και τις υψηλές, χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εξασθενήσουν ηχητικά. Και εξαιτίας αυτού, υπάρχει ηχητική ΄΄ανακρίβεια΄΄  χαμηλών στο χώρο.

 

Σίγουρα σε ένα χώρο θα αντιμετωπίσετε προβλήματα και με τις μεσαίες και με τις υψηλές συχνότητες. Αλλά ειδικά σε ένα μικρό δωμάτιο, οι χαμηλές συχνότητες  είναι η μεγαλύτερη πρόκληση. Η ηχητική βελτίωση στο δωμάτιό σας με την σωστά σχεδιασμένη τοποθέτηση bass traps, θα έχει σαν αποτέλεσμα να έχουμε απορρόφηση περισσότερων χαμηλών συχνοτήτων χωρίς υπερβολική απορρόφηση των μεσαίων και υψηλών. Ειδικά σχεδιασμένες μπασο-παγίδες (tuned bass traps) μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να απορροφήσουν μόνο χαμηλές συχνότητες, ενώ ταυτόχρονα να αντανακλούν τις μεσαίες και υψηλές συχνότητες κρατώντας έτσι περισσότερο ΄΄ζωή΄΄ μέσα στο δωμάτιο.

 

Κάποια στιγμή θα θέλετε να προσθέσετε κάποια ηχητική διάχυση στο δωμάτιο σας. Η διαφορά μεταξύ της ηχητικής παγίδευσης και της ηχητικής διάχυσης είναι ότι η παγίδευση απορροφά και η διάχυση διαχέει. Και οι δύο τύποι ακουστικής επέμβασης μπορούν να διορθώσουν το ίδιο πρόβλημα, απλά μέσω διαφορετικών μεθόδων. Με απλά λόγια, η παγίδευση θα αποτρέψει τα ηχητικά κύματα να ταξιδεύουν για πολύ ώρα, και αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μερικές φορές ηχητικές αλλοιώσεις στην συνολική απόκριση συχνότητας. Το αποτέλεσμα της διάχυσης είναι επίσης το ίδιο με αυτό της απορρόφησης, αλλά ο τρόπος που λειτουργεί είναι ότι για παράδειγμα, όταν ένα ισχυρό ηχητικό κύμα χτυπήσει ένα διαχυτή, τότε αυτό σκορπίζει και αποδυναμώνεται με την λιγότερη δυνατή αλλοίωση.

 

Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία των ηχητικών προβλημάτων σε ένα δωμάτιο. Όσο μικρότερο είναι ένα δωμάτιο, τόσο περισσότερα προβλήματα υπάρχουν για να αντιμετωπίσετε. Μπορούμε να αρχίσουμε τη διόρθωση αυτών των προβλημάτων με την ακουστική και ηχητική βελτίωση, οπότε ας ρίξουμε μια ματιά σε μια πολύ απλή εγκατάσταση δωματίου.

 

Μπορείτε να ξεκινήσετε την ακουστική βελτίωση στις γωνίες χρησιμοποιώντας  μπασο-παγίδες πχ. GIK 244, GIK Tri, GIK Monster, GIK Soffit. Σας προτείνουμε να ξεκινήσετε με τις γωνίες γιατί αυτό είναι συνήθως το μέρος όπου θα πάρετε την  περισσότερη ΄΄έμφαση σε ενέργεια΄΄ τόσο για την απόκριση συχνότητας όσο και για τον χρόνο απόσβεσης. Ξεκινήστε με τις εμπρός … και τις πίσω γωνίες.

 

Μόλις τελειώσετε με τις γωνίες, η επόμενη ακουστική επέμβαση έχει να κάνει με τις επονομαζόμενες ΄΄πρώτες΄΄ ηχητικές ανακλάσεις. Τοποθετείστε δεξιά και αριστερά GIK 242 Ακουστικά πάνελ, σε σημεία που οι πρώτες ανακλάσεις ΄΄χτυπούν΄΄ σε σχέση με το σημείο εκπομπής της ηχητικής πηγής.  Στη συνέχεια, προσθέστε μερικά πάνελ στον μπροστινό τοίχο (πίσω από την ηχητική πηγή). Λόγω της ανάκλασης χαμηλών συχνοτήτων που δημιουργούν ΄΄κορυφώσεις΄΄ και ΄΄απουσίες΄΄ σήματος στη θέση ακρόασης, συνιστούμε μπασο-παγίδες GIK Monster Bass στον πίσω τοίχο. Τέλος, σας προτείνουμε την εγκατάσταση GIK 242 ακουστικών πάνελ πάνω από το κεφάλι σας για να σχηματίσουν ένα ΄΄ηχητικό σύννεφο΄΄.

 

…και ας το πάμε ένα βήμα παραπέρα. Για παράδειγμα, ας προσθέσουμε μερικούς διαχυτές κατά μήκος των πλευρικών τοιχωμάτων στο πίσω μέρος που θα μπορούσε να σας ΄΄οριοθετήσει΄΄ την θέση ακρόασης. Ας προσθέσουμε επίσης διαχυτές στο πίσω τοίχωμα. Η διάχυση πίσω θα βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση  ανεπιθύμητων ηχητικών αλλοιώσεων όπως comb filtering, slap και fluter echo κάνοντας τον χώρο ηχητικά πιο ΄΄ευρύχωρο΄΄.

 

Αυτό είναι ένα τυπικό setup που θα βρείτε σε πολλά στούντιο και είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης για τη ακουστική βελτίωση του δωματίου σας.